mandag 8. juni 2009

Rigging and skinning

Dette var den neste store utfordringen. Eg føler meg veldig sikker på å moddelere, men når det kommer til desse tekninske tingene så har eg masse å lære.
Etter å ha prøvd en rigg lastet ned fra nett, Puppetshop, så funket denne heldigvis ikkje på min maskin som brukte 3dmax design 2009 64 bit. Eg sier heldigvis for vi hørte masse banning og steiking fra de som valgte å bruke den. Men da dette ikke fungerte, så ble eg inspiret av å se på Remi sin framvisning av sin sjølvlagde rigg. Eg bestemte meg for å lage en selv av 2 grunner: den ville ha de funsjonene eg var ute etter, og eg fikk en repetisjon av å lage karakter rigg (noe eg trenger så mye trening i som eg kan få tak i). Etter mange tips fra Remi kom eg godt i gang. Og etter mye slit og enda mer hjelp fra Remi og Kevin her og der, så sto riggen ferdig.

Så sto skinningen for tur. Eg fryktet denne delen av prosjektet, for mange andre hadde klagd seg tidligere. Men utrolig nok så gikk det smertefritt for seg. Eg brukte toppen 2 dager tilsammen på å få den ferdig, gjorde en test der eg testet de forskjellige leddene og alt var vel. Men midt i animasjonene så fant eg ut at alt var ikkje bare paradis, og eg måtte inn og gjøre diverse deller om igjen. Dette gjalt albue leddet og noe rundt pelvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar