
Animering:
Vel med frykt for å klappe oss selv for mye på ryggen, så syns både eg og Vegar at me hadde god tak på det å animere. For nå gikk det fort unna. Vi hadde en god plan om at vi rendret på den gode medbrakte pc’en (min nykjøpte render pc) mens vi animerte på skolemaskinene. Vi viste hverandre animaticen, og begge måtte være fornøyde for den ble ført over til render monsteret (Render maskinen tok 4 ganger så rask tid på å rendre som skolemaskinene) . Det eg angrer mest på er at vi burde inkludert flere i klassen på animaticene, slik at vi fikk flere til å finne feil. Noe ble selvsakt vist, og masse ble endret på. Men andre ting forble i første utkastet fordi vi hadde det ferdig rendret og vi andre ting ble prioritert i stedet for å gå tilbake på og endre dette. Eksempler på sistnevnte er at bilen stopper for fort da mannen skal se på skiltet, vi burde ha en mer saktere brems i stedet for bråbrems.
Ellers hadde vi en god plan etter vi hadde laget introen. Vi bestemte oss for å lage slutten etter introen var ferdig laget, for så få laget så mange ”fights” mellom mannen og gutten som mulig. Vi hadde 2 til mer ”fights” planlagt: en der gutten skyter med sprettert på bilen, og en der kula fra spretterten treffer fryseboksen inne i bilen og den kommer trillende/ramlende ut av iskrembilen mot gutten.
Da vi begynte så animerte eg iskremmannen, mens Vegar tok seg av animasjonene til gutten. Men etter en stund så fant vi ut at mannen hadde mye mer animasjon enn gutten så Vegar var også involvert i shots av mannen. Men vi prøvde å beholde lik animasjon stil på mannen selv om vi var 2 som animerte han. På gutten så var dette ingen problem ettersom det var kun Vegar som sto for hans animasjon.
Noen problemer oppsto både hos Gutten og Mannen sin rigg og skinning. Dette gjorde at vi måtte forholde oss til at det var noen bevegelser vi ikkje kunne animere ettersom det ble noen stygge kanter på skinningen. Men disse problemene oppsto heldigvis kun ved ekstremer bevegelser, og ble dessuten av og til reddet med noe fixing av skinningen.

Litt om renderen:
Vi bestemte oss tidlig for å bruke dayligth som lys system. Dette fordi vi hadde en maskin som ville takle det og ikkje kaste oss i en renderfelle, og fordi vi likte looken på de ferdige renderene med dayligth system på. Det endret noe av fargene vi hadde bestemt oss for, men det var for det meste til det bedre. Vi måtte inn og endre fargen på øynene til gutten til en nesten svart grønn farge, for ikkje å få øyne som lyste grønt. I tillegg så måtte eg inn og sette opp multiplieren til 3 og diffuse bounces til 1 på Final Gather da vi skulle rendre fra inne i iskrembilen. Ellers ble det alt for mørkt, og det å bare kaste inn ett omnilys funket dårlig.
Motion Blur var på nesten alt, uten noen ganger der animasjonen gikk for fort. For eksempel lokket som snurra for fort gav en alt for mye blur. I de fleste av scenene våres så har vi valgt å la iskrem bilen og gutten stå i ro mens det er faktisk jorda som snurrer rundt. Da beholdt berre animasjonen på jorda, og lagde de fleste av scenene innenfor de 800 framsene vi hadde der gjorda gikk rundt.
Ellers må det kanskje nevnes at i de fleste scenene så rendret vi ikkje i layers, men alt i ett. Dette med untak av de scenene der vi skulle ha noe lagt til i after effect, eller at bilen eller gutten var på det grønne graset. Graset gav så mye gjenskinn i dayligthsystemet at hele bilen og gutten fikk en grønnlig farge over alt. Det layeret som går gjennom hele filmen er ett blått bakgrunns layer med en fader på, og Vegar sine skyer som ble laget i photoshop og redigert inn i premier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar